Artiklens overskrift er IKKE lige præcis det, som man gider at høre! Puha, det gør ondt, jeg har fejlet, jeg er ikke god nok!

Men tænk lige over det én gang til. Hvis det nu vitterlig ER din fejl – hvad så? Ja, så er der faktisk en kæmpe fordel forbundet med dette. For så kan DU påvirke det. Tænk på alternativet. Du har opnået nogle resultater, som du gerne vil have forbedret. Men det er ikke DIN fejl. Det er nogle andres. Hvad så? Ja, så må du pænt sætte dig ned og vente på, at nogle andre gør noget anderledes, så du kan opnå dine resultater.

Det vil være ærgerligt. For så har du lagt ansvaret for din succes over på andre.

På et tidspunkt skulle jeg træne en sælger, der var langt efter sine budgetter. Han havde en masse undskyldninger, der gik i retning af, at konkurrenterne var gode og deres egne produkter var for dårlige. Det var elendige undskyldninger, da alle hans kollegaer lå pænt med på budgetterne. Vi kiggede derefter på hans indsats og kunne konstatere flere graverende fejl, som han personligt havde lavet.

Her brød jeg ud i overskriften til denne artikel: ”Tillykke med det – Det er din fejl”!

”Hvad snakker du om?”, udbrød den slagne sælger. ”Hvordan kan det være positivt, at jeg har begået alle de fejl”?

Jo det kunne det, for alle de fejl kunne han jo bare rette. Hele kontrollen lå i hans eget skød. I tilgift skulle han heller ikke vente på nogen. Han kunne bare gå i gang. Og straks han gjorde tingene anderledes, begyndte han at opnå de samme resultater som sine kollegaer.

Men hvad med vores arbejdsdag eller vores parforhold?

Alt for mange mennesker lever efter om ens chef eller en kollega har en en god eller dårlig ”hårdag”. Hvis nu bare han eller hun er glade – så bliver min dag også god. Det er ærgerligt. Du må aldrig lægge kontrollen for dit velvære over på andre. Enten siger du fra eller så finder du dig et andet arbejde. Ganske enkelt. Tag kontrollen over dit liv tilbage. Hvis du ikke er glad, så er det DIT ansvar at finde en løsning.

Det samme gør sig gældende i parforholdet. Hvis dit forhold går og halter lidt, så se på det som din fejl og tænk på en løsning:

  • Gør opmærksom på de ting der irriterer dig og bed om at få dem rettet. Det er din fejl, at du ikke har gjort opmærksom på dette før.
  • Hvis du irriterer dig over ligegyldige banaliteter, som et toiletbræt, der ikke er slået op eller ned eller en tandpastatube, der er trykket sammen midt på – så tænk anderledes. Det er din fejl, at du har givet de små ting alt for stor værdi.
  • Hvis du vitterlig er i et dårligt parforhold, hvor i er vokset fra hinanden. Så se at komme videre med det samme. Det er din fejl, at det har været ved så længe.

Måske eksemplerne fremstår hårde. Men det gode ved alle tre eksempler er, at kontrollen over din trivsel ligger samme sted – hos dig selv!